default Arno Kramer 12-08-2006 - ien lucas

Kunst van de dag van gastcorrespondent Arno Kramer.  12-08-2006

 
Schilders die zich volledig hebben toegelegd op het maken van non-figuratief werk, hebben uiteraard andere criteria gevonden om hun werk op kwaliteit te toetsen, dan de kunstenaars die de werkelijkheid als uitgangspunt nemen. Vaak zijn het formelere eisen die ze stellen en die kunnen gaan over maat, handelingen, kleur en materie. Net als in alle kunst zullen ze zich willen onderscheiden in hun beeldtaal van alles wat er al is. Qua inhoudelijkheid is er natuurlijk ook een groot verschil. Want lukt het bijvoorbeeld om grootste thema’s als liefde, dood, angst en verdriet, om maar iets te noemen, in een abstract schilderij zichtbaar te maken? Of moet je hier explicieter zeggen voelbaar maken? Ik denk dat het voor een kijker een andere taak en beleving is, om door een abstract kunstwerk geraakt te worden dan door een werk dat je door de figuratie al makkelijker in een richting stuurt. Veel kijkers vinden het juist heerlijk om niet een bepaalde richting op te worden geduwd en mede daardoor is het maken van een abstract schilderij zo’n grote uitdaging. Het is in het werk van Ien Lucas nu niet meer te zien of zij vanuit de figuratie, door verandering en stilering, uiteindelijk voor de abstractie heeft gekozen. Het is hier ook niet zo relevant. Belangrijker is of ze zich in haar werk onderscheid van vele anderen en dat is wel zo. Haar zoektocht naar de juiste vorm en het goede materiaal, maakt dat er veel plezier aan dat maken is af te lezen. Soms gelden er strenge regels en werkt zij met alleen cirkels op een hiërarchische manier, soms worden die cirkels lichtelijk vervormt, maar het werk heeft altijd een grote mate van consequentheid zonder dat het saai wordt. Daarvoor is haar kleurgebruik ook te geëxalteerd. Het komt op een visie aan om met het werk te overtuigen. Duidelijk is wel dat deze werken altijd over een binnenwereld gaan. De kunstenaar stelt zich open voor impulsen. Geeft gevolg aan een handeling en stuurt hier, gedirigeerd door het verstand, bij als het ontspoort. Het gaat dus in de werken ook over het wezen van de schilderkunst en die laat zich wellicht wat moeilijk vatten in een bepaald beeld of duiding, maar het blijft wel voelbaar en zichtbaar in die abstractie. Elk werk van Ien Lucas is zo een open avontuur, terwijl je zeker een visie en dus een bepaalde lijn ziet, bij de presentatie van meerdere werken bij elkaar.

© Copyright 2006: Arno Kramer.